Wat kost een notaris?

400 - €800
*Gemiddelde prijs
Wat kost een notaris in uw plaats?
notarissvg

Wed Nov 18 2020

Veel mensen maken in hun leven op één of meerdere momenten gebruik van de notaris. Maar wat kost een notaris eigenlijk? Het antwoord op die vraag is afhankelijk van een aantal factoren, zoals uw vraag en uw situatie. Maar ook de Notariswet van 1999 speelt een grote rol. In deze wet is bepaald dat notarissen zelf hun tarieven mogen bepalen, waardoor deze flink uiteen kunnen lopen.

In de prijsopgave van een notaris is vaak een vast een vast bedrag opgenomen voor de werkzaamheden. Dit is doorgaans een uurtarief. Het is belangrijk dat in de offerte duidelijk wordt welke werkzaamheden gebruikelijk zijn en welke werkzaamheden als extra worden gezien. Onder de gebruikelijke kosten vallen bijvoorbeeld het honorarium van de notaris en de inschatting van het aantal uur. Ook is het gebruikelijk dat er voor elke akte een bedrag in rekening gebracht wordt voor het Kwaliteitsfonds Notariaat.

Daarnaast speelt vooral uw vraag en situatie een belangrijke rol in de hoogte van de notariskosten. Zo zijn de kosten van een hypotheekakte afhankelijk van de hoogte van uw hypotheek. En een testament met maatwerk kost meer dan een standaard testament. De totale kosten zijn dus afhankelijk van uw wensen en het type akte dat u wilt. En doordat de kosten per notaris kunnen verschillen is het dus belangrijk dat u de notarissen goed met elkaar vergelijkt.

Notariskosten

De tarieven van een notaris zijn afhankelijk van de werkzaamheden, welke notariële aktes u wilt laten opstellen en uw situatie. Het opstellen van een testament varieert van €200 tot €750. Gaat u een woning verkopen of een woning kopen? Dan zijn er een aantal aktes nodig. Het koopcontract opstellen kost gemiddeld €100 tot €800. De leverings- en hypotheekakte, die u ondertekent bij de notariële overdracht, kosten tussen de €700 en €1.900. Tot slot, zult u mogelijk ook een samenlevingsovereenkomst moet opmaken á €200 tot €700.

In de volgende prijstabel vindt u meer voorbeelden van notariskosten voor verschillende werkzaamheden en notariële aktes.

Let op: dit zijn geschatte prijzen. Besparen op de kosten? Vergelijk dan gratis en vrijblijvend prijsopgaven van notarissen uit uw regio.

Testament

In een testament legt u vast wat er met uw nalatenschap moet gebeuren als u overlijdt. Denk hierbij aan uw bezittingen, huis en geld, maar ook aan uw schulden. Een notaris vertaalt de wensen in juridische bepalingen en neemt deze op in een testament. Hiermee is uw nalatenschap geregeld zoals u het wilt.

Afhankelijk van de wensen, situatie en de hoeveelheid maatwerk, liggen de kosten van een notaris voor het opstellen van een testament tussen de €200,- tot €800,-.

Levenstestament

Een levenstestament is een akte waarin u vastlegt wie uw financiële, medische en persoonlijke zaken moet regelen op het moment dat u dat zelf niet meer kunt. Een levenstestament bestaat vaak uit twee volmachten: één voor de financiële zaken en één voor de medische en persoonlijk zaken. Het levenstestament geldt tijdens uw leven en gaat dus niet over wat er met uw bezittingen moet gebeuren na uw overlijden. Dat regelt u in een testament.

Afhankelijk van de wensen, situatie en de hoeveelheid maatwerk, liggen de notariskosten voor een levenstestament gemiddeld tussen de €200,- en €800,-.

Samenlevingscontract

Op het moment dat u met uw partner wilt gaan samenwonen, is het verstandig om een samenlevingscontract op te stellen. Daarnaast vragen veel hypotheekverstrekkers tegenwoordig om een samenlevingscontract bij het afsluiten van een hypotheek. Het samenlevingscontract is alleen bij een notaris aan te vragen, omdat een notaris als enige beëdigd is om deze aktes te maken.

Met welke notariskosten moet u rekening houden? De kosten van een notaris voor een samenlevingscontract liggen tussen de €180,- en €600,-.

Koopcontract

Bij de koop of verkoop van een woning heeft u voor een aantal zaken een notaris nodig. Het opstellen van het koopcontract is één van die zaken, ook al is het niet verplicht en in sommige gevallen wordt dit door de makelaar opgepakt. In deze koopovereenkomst staan alle afspraken die u maakt met de koper. Het is verstandig deze akte te laten opstellen door een expert, zoals een notaris.

De notariskosten voor een koopcontract liggen tussen de €100,- en €800,-.

Leverings- en Hypotheekakte

Een notaris maakt bij de koop van een woning twee akten op: de leveringsakte en de hypotheekakte. In de leveringsakte, ook wel transportakte of overdrachtsakte genoemd, wordt het eigendom van een woning overgedragen naar de nieuwe eigenaar.

In de hypotheekakte staan alle gegevens en bepalingen van uw hypotheek. Op verzoek van de hypotheekverstrekker maakt de notaris een hypotheekakte op. Een hypotheekakte is verplicht om een hypotheek aan te vragen bij uw hypotheekverstrekker. Alleen een notaris mag deze hypotheekaktes opstellen.

Omdat zowel de leveringsakte als de hypotheekakte verplicht zijn bij de koop van een huis, worden deze vaak gecombineerd. Voor de individuele aktes kunt u rekenen op gemiddelde tarieven tussen de €500,- en €1.200,-.

Vaak bieden notarissen de leverings- en hypotheekaktes ook als combinatie aan. Reken dan op een tarief tussen €700,- en €1.900,-.

Hypotheek oversluiten

Bij het oversluiten van een hypotheek, moet een nieuwe hypotheekakte opgesteld worden. Het opstellen van een hypotheekakte kan uitsluitend door een notaris worden gedaan, dit is zelfs wettelijk verplicht. Voor het moment van passeren wordt u uitgenodigd bij de notaris op kantoor. Dan wordt de oude hypotheekakte doorgehaald (ongedaan gemaakt) en wordt nieuwe akte ondertekend en ingeschreven in het Kadaster.

De notariskosten voor het oversluiten van een hypotheek, liggen tussen de €450,- en €1.200,-.

Verklaring van erfrecht

Een verklaring van erfrecht wordt na het overlijden opgemaakt door een notaris. De notaris verklaard hierin dat er is gecontroleerd wie er is overleden en of de overledene een testament had. Indien er een testament is, dan wordt ook aangegeven wat er in het testament bepaald is. Met deze verklaring kunnen erfgenamen aantonen dat ze recht hebben op de bezittingen en toegang krijgen tot de rekeningen van de overledene.

De kosten voor het opstellen van een verklaring van erfrecht bij een notaris, liggen tussen de €250,- en €400,-.

BV oprichten

Bij het oprichten van een BV (Besloten Vennootschap) worden er statuten opgesteld. Deze statuten worden vastgelegd in een notariële akte. Het is noodzakelijk deze bij de notaris op te stellen, anders kan het bedrijf zich niet als BV inschrijven bij de Kamer van Koophandel. In deze oprichtingsakte controleert de notaris de betrokken personen om fraude- en oplichtingszaken te voorkomen. Omdat het oprichten van een BV altijd door een notaris gedaan moet worden, maken de notariskosten een groot deel uit van de oprichtingskosten van het bedrijf.

Afhankelijk van de wensen, situatie en de complexiteit van de oprichting, liggen de notariskosten voor het oprichten van een BV bij een notariskantoor tussen de €250,- en €1.000,-.

Notarissen vergelijken

Er zijn in Nederland zo’n 1.000 notariskantoren. Deze hebben allemaal hun eigen kenmerken en specialismen, maar hanteren ook allen verschillende prijzen. Dat komt doordat notarissen zelf hun tarieven mogen bepalen. Het is daarom aan te raden om notarissen te vergelijken.

Wij hebben alle beschikbare informatie over notarissen verzameld en op basis daarvan een score berekend voor alle notarissen in Nederland. Daarbij kijken we naar de specialismen, achtergrond, ervaring, opleidingen, reviews en meer. Op basis van deze score, hebben we een Top 10 van beste notarissen per plaats gemaakt. Dat bespaart u veel tijd en zoekwerk. En zo kunt u een notaris kiezen die u het meest aanspreekt. Heeft u een notaris gevonden die bij u past? Vraag dan een prijsopgave aan of plan een kennismakingsgesprek.

Het kan lastig zijn om de notariskosten te vergelijken, omdat de prijsopgave op verschillende manieren opgebouwd kan zijn. Probeer daarom dezelfde kosten met elkaar te vergelijken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het uurtarief van de notaris, de kosten voor de akte, de administratiekosten en of de prijsopgave inclusief BTW is. Daarom raden we aan 3 of 4 notarissen te benaderen zodat u goed kunt vergelijken en een afgewogen keuze voor een notaris kunt maken.

Populaire plaatsen

Tip! Prijsopgaven vergelijken

Vergelijk en bespaar door meerdere prijsopgaven van de beste notarissen aan te vragenVergelijk en bespaar door meerdere prijsopgaven aan te vragen

miniwizard.svg

Bekijk de top 10 in jouw regio