Verhuizing doorgeven
Vind een top 10 verhuisbedrijf bij jou in de buurt
Mijn locatie
verhuisbedrijf.jpg
Deel artikelfacebook
link

Verhuizing doorgeven

Ga je binnenkort verhuizen? Of ben je net verhuisd en vraag je je af wat je nu allemaal moet regelen? Dan is het belangrijk om je verhuizing op tijd door te geven aan de juiste instanties. Wij leggen je precies uit waar en wanneer je je adreswijziging moet melden, wat de gevolgen zijn van een verhuizing en welke instanties je op de hoogte moet stellen. Zo voorkom je boetes, misgelopen post of problemen met bijvoorbeeld kinderbijslag of zorgtoeslag.

Tip! Bekijk de Top 10 verhuisbedrijven bij jou in de buurt
zoeken

Waarom is je verhuizing doorgeven belangrijk?

Wanneer je verhuist dan verandert je woonadres. De overheid registreert dat adres in de Basisregistratie Personen (BRP). Je woonadres bepaalt o.a.:

  • Waar je belasting betaalt
  • Bij welke gemeente je staat ingeschreven
  • Of je recht hebt op bepaalde toeslagen of uitkeringen
  • Op welk adres officiële post terechtkomt (zoals van de Belastingdienst, DUO of zorgverzekering)
  • Waar je stemt tijdens verkiezingen

Geef je je adreswijziging niet op tijd door? Dan kun je in de problemen komen, bijvoorbeeld met het aanvragen van huurtoeslag, kinderopvangtoeslag of een uitkering. Ook kun je een boete krijgen van maximaal € 325,-, toch zonde.

Wanneer moet je je verhuizing doorgeven?

Je moet je verhuizing doorgeven vanaf vier weken voor de verhuisdatum tot uiterlijk vijf dagen na de verhuisdag.

Voorbeeld: Je verhuist op 1 september. Dan mag je je verhuizing al doorgeven vanaf 4 augustus, maar het moet uiterlijk 6 september geregeld zijn.

Als je te laat bent, geldt je inschrijfdatum pas vanaf het moment van melden. Dat heeft gevolgen voor je zorgverzekering, gemeentebelastingen of toeslagen.

Aan wie moet je je verhuizing doorgeven?

De belangrijkste partij aan wie je je verhuizing moet doorgeven is de gemeente waar je gaat wonen. Je hoeft je niet eerst uit te schrijven bij je oude gemeente; dit gebeurt automatisch zodra je je inschrijft op je nieuwe adres.

Daarnaast zijn er andere instanties die je zelf moet informeren. Denk aan:

  • Werkgever
  • School of opleiding
  • Bank
  • Huisarts, tandarts of apotheek
  • Verenigingen of abonnementen
  • Familie en vrienden

Veel overheidsinstanties krijgen automatisch bericht van je verhuizing via de gemeente. Toch is het verstandig om dit zelf te controleren.

Er zijn ook organisaties die niet automatisch bericht krijgen. Daarom moet je bij een verhuizing ook zelf controleren of je nieuwe adres goed bekend is bij:

  • Je werkgever
  • Je huisarts of tandarts
  • Je zorgverzekeraar
  • Je bank
  • Verzekeringsmaatschappijen
  • Kranten of tijdschriftabonnementen
  • Webshops of diensten waar je bestellingen doet

Maak bij voorkeur een checklist met instanties aan wie je je verhuisbericht doorgeeft.

Hoe geef je je verhuizing door aan de gemeente?

Je kunt je verhuizing digitaal doorgeven, per post of aan de balie van het gemeentehuis. De meeste mensen regelen dit tegenwoordig online met hun DigiD.

Verhuizing digitaal doorgeven

Vrijwel elke gemeente biedt de mogelijkheid om je verhuizing online door te geven. Ga naar de website van je nieuwe gemeente en zoek op “verhuizing doorgeven” of “adres wijzigen gemeente”. Je logt in met je DigiD en vult je oude en nieuwe adres in, samen met de verhuisdatum.

Verhuizing doorgeven aan de balie

Liever persoonlijk? Maak dan een afspraak bij het gemeentehuis. Neem een geldig identiteitsbewijs mee, samen met je huurcontract of koopakte.

Per post

Sommige gemeenten accepteren verhuizingen ook per post. Je stuurt dan een formulier op met je handtekening en een kopie van je ID-bewijs. Kijk op de site van jouw gemeente voor de juiste werkwijze.

Inschrijven in een andere gemeente: hoe werkt dat?

Verhuis je naar een andere stad of dorp? Dan schrijf je je automatisch uit bij je oude gemeente en in bij de nieuwe gemeente. De nieuwe gemeente verwerkt dit in de BRP en informeert jouw vorige gemeente.

Je hoeft dus niet apart je uitschrijving te regelen. Dit gebeurt automatisch zodra je je inschrijft bij je nieuwe woonplaats.

Wat als je (nog) geen nieuw adres hebt?

In uitzonderlijke gevallen heb je nog geen vast adres. Denk aan een scheiding of tijdelijke logeerplek. In dat geval schrijf je je tijdelijk in op een briefadres. Dit mag niet zomaar; je moet dit aanvragen bij de gemeente.

Let op: Je mag je niet inschrijven op een adres waar je niet werkelijk verblijft, tenzij het om een goedgekeurd briefadres gaat. Dit voorkomt fraude met inschrijvingen.

Uitschrijven gemeente zonder nieuw adres

Heb je nog geen nieuw adres en vertrek je bijvoorbeeld naar het buitenland? Dan moet je je uitschrijven bij de gemeente. Doe dit uiterlijk vijf dagen voor vertrek. Je wordt dan opgenomen in het Register Niet-Ingezetenen (RNI). Dit is verplicht tijdens een internationale verhuizing als je langer dan acht maanden per jaar in het buitenland verblijft.

Wie mag de verhuizing doorgeven?

Je kunt je eigen verhuizing doorgeven, maar ook die van:

  • Je partner (als jullie samenwonen)
  • Je kinderen onder de 18
  • Ouders of andere huisgenoten, als zij jou daarvoor machtigen

Let op: als je bijvoorbeeld het hoofdadres van je kind wilt veranderen bij de gemeente, dan heb je in sommige gevallen toestemming nodig van de andere ouder of gezaghouder.

Wat kost het om je in te schrijven bij de gemeente?

Je verhuizing of inschrijving bij de gemeente is gratis. De gemeente rekent geen kosten voor het wijzigen van je adres in de BRP.

Heb je echter documenten nodig zoals een uittreksel, verklaring van inschrijving of bewijs van uitschrijving, dan zijn hier vaak wel kosten aan verbonden. De tarieven verschillen per gemeente.

Wanneer ben je officieel ingeschreven?

Zodra je verhuizing is verwerkt in de BRP, ben je officieel ingeschreven op je nieuwe adres. Meestal duurt dit enkele werkdagen. Je ontvangt vaak een bevestiging per post of e-mail.

Wil je controleren of je goed staat ingeschreven? Vraag dan een uittreksel uit de BRP op bij je gemeente. Dit kan handig zijn voor je werkgever of school.

Geeft de gemeente jouw verhuizing automatisch door?

Ja, in veel gevallen geeft de gemeente je adreswijziging automatisch door aan overheidsinstanties zoals:

  • Belastingdienst
  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • DUO
  • Zorgverzekeringslijn
  • UWV
  • RDW

Welke gevolgen heeft een verhuizing?

Een adreswijziging kan gevolgen hebben voor:

  • Toeslagen: je recht op huurtoeslag, zorgtoeslag of kinderopvangtoeslag kan veranderen.
  • Gemeentebelastingen: je betaalt gemeentelijke belastingen aan je nieuwe gemeente.
  • Schoolkeuze: de inschrijving op een basisschool of middelbare school hangt vaak af van je woonadres.
  • Zorgverzekering: in sommige gevallen verandert je premie of keuze voor zorgaanbieders.
  • Stempas: bij verkiezingen ontvang je deze op je nieuwe adres. Geef wel op tijd je verhuizing door.

Adres wijzigen bij verhuizing: een handig stappenplan

  • Geef je verhuizing op tijd door aan de gemeente
  • Controleer of je verhuizing correct is verwerkt
  • Informeer andere instanties over je adreswijziging
  • Pas je adres aan in je online accounts (webshops, banken, abonnementen)
  • Stel een verhuisbericht op voor familie en vrienden
  • Regel een verhuiskaart of digitaal verhuisbericht
  • Controleer je toeslagen en verzekeringen op basis van je nieuwe adres
  • Vraag eventueel een uittreksel uit de BRP aan als bewijs van inschrijving
Tip! Bekijk de Top 10 verhuisbedrijven bij jou in de buurt
zoeken

Veelgestelde vragen over je adres doorgeven

Heb je nog vragen over je adres doorgeven? Hoe en wanneer je dit moet doen? Geen zorgen. Hieronder hebben we de meestgestelde vragen beantwoord.

Moet ik me uitschrijven bij mijn oude gemeente?

Nee, dat gebeurt automatisch wanneer je je inschrijft bij je nieuwe gemeente.

Waar moet ik mijn verhuizing doorgeven?

Je geeft je verhuizing door bij de gemeente waar je gaat wonen.

Moet ik mij opnieuw inschrijven bij de gemeente als ik verhuis?

Ja, bij elke verhuizing moet je je opnieuw inschrijven bij de gemeente op je nieuwe adres.

Wanneer moet ik mijn verhuizing doorgeven?

Uiterlijk vijf dagen na de verhuisdatum, maar het mag al vier weken van tevoren.

Ontvang prijsopgaven van de beste verhuisbedrijven in jouw buurt
zoeken

Verhuizen? Laat een verhuisbedrijf via Trustoo je helpen

Een verhuizing brengt meer met zich mee dan dozen inpakken en sleutels overhandigen. Door je verhuizing op tijd door te geven, voorkom je administratieve rompslomp, boetes en andere vervelende verrassingen. Vraag daarom op tijd offertes aan bij verschillende verhuizers. Zij denken niet alleen mee over het transport, maar helpen je vaak ook graag met het correct en tijdig doorgeven van je verhuizing. Zo verhuis je met een gerust hart.


Vind een verhuisbedrijf bij jou in de buurt