Wanneer kan ik een incassobureau inschakelen?
Heeft u een openstaande factuur die maar niet wordt betaald? Of en wanneer u een incassobureau inschakelt, is afhankelijk van het type debiteur: gaat het om een zakelijke of een particuliere klant?
Bij zakelijke klanten kunt u direct na het verstrijken van de betalingstermijn een incassotraject starten.
Voor particuliere klanten (consumenten) geldt dat u hen altijd 14 dagen extra de tijd moet geven om de factuur te betalen, zonder dat er extra kosten in rekening worden gebracht. Dit doet u door een WIK-brief (14-dagenbrief) te sturen. De WIK-brief kunnen wij ook voor u verzenden.
Bij zakelijke klanten kunt u direct na het verstrijken van de betalingstermijn een incassotraject starten.
Voor particuliere klanten (consumenten) geldt dat u hen altijd 14 dagen extra de tijd moet geven om de factuur te betalen, zonder dat er extra kosten in rekening worden gebracht. Dit doet u door een WIK-brief (14-dagenbrief) te sturen. De WIK-brief kunnen wij ook voor u verzenden.
Wie betaalt het incassobureau?
Een incassobureau mag incassokosten aan de debiteur doorberekenen. Deze wettelijk vastgestelde buitengerechtelijke incassokosten dienen als vergoeding voor de inspanningen die wij leveren om de vordering te innen. De kosten worden dus gedragen door de debiteur.
Bij Young People werken we met een no cure, no pay regeling. Dit houdt in dat als wij er niet in slagen de vordering te innen, u niets aan ons verschuldigd bent. Deze regeling geldt voor het buitengerechtelijke incassotraject. Dit geldt niet als u het dossier intrekt.