Webshop laten maken: hier moet je allemaal rekening mee houden
Webshops zijn al jaren heel populair. Dat is ook niet zo gek, want er wordt steeds meer online gewinkeld. Dit heeft inmiddels geleid tot maar liefst ruim 82.000 webshops in Nederland. Als jij een webshop gaat beginnen dan wil je opvallen tussen de concurrentie. Duidelijke productpagina’s, een uitstekende zoekfunctie en een goedwerkende afrekenmodule kunnen dan niet ontbreken. Je kan er uiteraard voor kiezen om je webshop zelf te bouwen, maar een goed ingerichte webshop kan je veel conversie opleveren. Veel mensen kiezen er dan ook voor om een webshop te laten bouwen. In dit artikel laten we je zien waar je rekening mee moet houden en wat de kosten zijn om een webshop te laten maken.
Professionele webshop laten maken
Een webshop is meer dan een gewone website met een afrekenfunctie. Het vergt veel kennis om een goede webshop te bouwen. Speciale zoekfuncties, overzichten van gerelateerde producten en uitgebreide productpagina’s. Het zijn zomaar wat voorbeelden van functionaliteiten die horen bij het maken van een webshop. En deze zijn een stukje ingewikkelder dan het laten maken van een ‘normale’ website of over ons pagina.
Webdesigners kunnen je helpen met het maken van deze functionaliteiten en zo de gebruikerservaring van je webshop verbeteren. Dit moet ervoor zorgen dat je uiteindelijk ook meer conversie creëert. Als je je gaat oriënteren op een webdesigner voor je nieuwe webshop dan is het belangrijk dat je een goede keuze maakt. Wil je weten hoe je een passende webdesigner vindt? In dit blog geven we je slimme tips.
Een van de eerste vragen die je een webdesigner kan stellen is: bouw je de webshop op een closed source systeem of op een open source systeem? De keuze bepaalt bijvoorbeeld hoe makkelijk het is om aanpassingen te maken in jouw webshop en hoe jouw webshop werkt. Hieronder leggen we je uit wat deze systemen precies inhouden.
Verschillende platforms om een professionele webshop te laten bouwen
Een webshop wordt gebouwd op een content management systeem, ook wel CMS genoemd. Je kan dit zien als de achterkant van jouw webshop. Hier beheer je de content van je site en voeg je teksten, afbeeldingen en producten toe. Ook is dit de plek waar je aanpassingen maakt wanneer dat nodig is. Er zijn 2 veelvoorkomende voorbeelden van een CMS: open source en closed source. We leggen de verschillende opties graag aan je uit:
- Open source systeem: deze systemen zijn in de basis gratis te downloaden en de broncode is openbaar. Programmeurs maken doorlopend templates en plugins voor dit type systeem, deze zijn zowel gratis als betaald. Wil je elementen aan je webshop aanpassen? Dan is het mogelijk om zelf of door een webdesigner aanpassingen te (laten) maken. Bekende open source systemen zijn WordPress en Shopware.
- Closed source systeem: deze systemen moet je kopen bij de partij die het systeem heeft ontwikkeld en de broncode is niet openbaar. De broncode blijft in beheer van de eigenaar van het CMS. Wil je elementen aanpassen in je webshop dan moet je deze laten bouwen. Het is afhankelijk van de afspraken met jouw webdesigner of jij dan de eigenaar bent van de gemaakte aanpassingen of de webdesigner. Bekende closed source systemen zijn Shopify, Sitecore en Episerver.
Het voordeel van een open source platform is dat je altijd van het ene webdesignbureau naar het andere kan overstappen, de code is immers openbaar. Met een closed source systeem is het maar de vraag of jij de aanpassingen en plugins die de designer voor jou heeft gemaakt ‘zomaar’ mee mag nemen. Let daar dus altijd goed op bij het maken van afspraken. Closed source systemen zijn daarentegen vaak minder gevoelig voor hackers, omdat de code niet openbaar is. Ieder type systeem heeft zo zijn voordelen. Bekijk jouw type organisatie dus goed en bespreek met jouw webdesigner wat de beste optie is.
Wat kost een webshop laten maken?
De kosten om een webshop te laten maken zijn afhankelijk van een aantal zaken.
Ten eerste: kies je voor open source of closed source?
- De aanschaf van een open source systeem kan in de basis gratis zijn. Jouw webdesigner gebruikt dan basis templates en plugins en kan zo aan de slag. Je kan er ook voor kiezen om een premium pakket te nemen met extra functionaliteiten. Bij WordPress betaal je dan 45 euro per maand.
- Closed source systemen werken automatisch met een licentie. Je koopt namelijk de broncode van het bedrijf dat de software heeft ontwikkeld. Vaak draaien hier een beperkt aantal websites op. Dat is weer heel anders dan een open bron code waar in principe iedereen gebruik van kan maken. Zonder licentie kan je geen gebruik maken van closed source software. Niet alleen betaal je voor het gebruik van de software, alle aanpassingen worden op maat gemaakt en daar betaal je dan ook naar. Een basis abonnement bij Shopify kost iets meer dan 20 euro per maand.
Ten tweede: de kosten van een webshopdesginer
De kosten om een webshop te laten bouwen lopen nogal uiteen. Kies je voor een zzp’er of een klein bureau dan beginnen de prijzen vaak rond de 2.500 euro. Kies je voor een wat grotere partij en zoek je meer maatwerk, houdt dan rekening met prijzen tussen de 5.000 en 10.000 euro. Uiteraard kan je ook terecht bij grote designbureaus, zij kunnen een webshop maken die compleet op maat is, maar daar hangt ook wel een flink prijskaartje aan. Prijzen kunnen oplopen tot wel 50.000 euro.
Draait je website eenmaal? Dan is het goed om zo nu en dan onderhoud te laten plegen. Je wil immers niet dat je webshop na een aantal maanden allerlei problemen gaat vertonen. Voor onderhouds- en doorontwikkelingskosten rekenen webshopdesigners vaak tussen de 500 en 1.000 euro per jaar.
Wil je een professionele webshop laten maken in WordPress? Trustoo heeft het meest complete overzicht van de beste webdesigners bij jou in de buurt op een rij gezet. Je kunt selecteren op verschillende diensten, zoals het bouwen van een nieuwe website of webshop, het vernieuwen van een bestaande website of onderhoud van een website. Vul jouw plaats in en vind snel een webdesigner die bij jou past!