31 augustus 2025
Internetcowboys op gebied thuisaccu installaties
Dit bedrijf lijkt te behoren tot de internetcowboys die snel geld willen verdienen, op een makkelijke manier, gouden bergen beloven, maar hun beloften niet nakomen.
Begonnen met zonnepanelen, toen daar de klad inkwam doorgegaan met toevoeging van warmtepompen, toen dat geen succes werd, uitgebreid met particuliere thuisbatterij installaties en ten slotte omdat dat grotere bedragen opbracht, uitgebreid met bedrijfs batterij installaties.
Hun reclame ziet er geweldig uit, evenals de beloften 24 uur 7 dagen in de week bereikbaar te zijn.
Echter ze antwoorden niet en lossen geen problemen op.
Wij zijn in hun reclame getrapt en in de goede reviews.
De reviews hebben waarschijnlijk alleen betrekking op zonnepaneel leveringen, misschien hebben ze daar wel verstand van, maar verstand van batterij installaties schijnen ze niet te hebben.
Al bij de eerste oplevering verbond de eigenaar directeur 2 batterijen verkeerd en moest terugkomen omdat alsnog in orde te maken hetgeen wel gebeurd is.
Echter het activeren van de app van de omvormer van de zonnepanelen is nooit gebeurd.
Onze veel gebruikers, warmtepomp, waterontkalker, enz. zijn nooit aangesloten op het thuisbatterijsysteem.
Een goede Nederlandse gebruiksaanwijzing van het Vicron, Dyness systeem is nooit geleverd.
Het niet goed functioneren van het Eniris smartbox EMS kastje voor de onbalanshandel is nooit opgelost (herinstalleren, herprogrammeren, resetten).
Met de klachten over het niet of tegenstrijdig verwerken van laad- en ontlaad opdrachten is nooit iets gedaan.
Wij hebben onze rechtsbijstandverzekeraar ARAG nu opdracht gegeven van Wattopjedak te eisen het hele door ons betaalde bedrag van €14.439,84 terug te betalen en de hele installatie daarna weer terug te halen.
Nadat dit geplaatst was op Trustpilot heeft Wattopjedak geantwoord, zie bijlage.
Wattopjedak heeft geprobeerd het systeem goed te laten functioneren, echter zonder succes. De thuisbatterij en omvormer zijn NIET ontworpen om via een smartbox te laden en te ontladen. De thuisbatterij is ontworpen om de opgewekte zonnestroom op te slaan en om stroom te laden als de stroom goedkoop is en te ontladen als de stroom duur is. Daar komt geen smartbox aan te pas. De smartbox, die door Wattopjedak geleverd is, is een extra optie om met de batterij op de onbalansmarkt handel te laten bedrijven. Frank Energie heeft ons medegedeeld dat deze smartbox gebreken vertoont, opdrachten als laden en ontladen regelmatig negeert of verkeerd uitvoert, soms de verbinding verbreekt, dus defect is en dat wij daardoor minder opbrengsten hebben dan andere gebruikers van Frank Energie. Frank Energie heeft ons opgedragen Wattopjedak te vragen de software te controleren c.q. te resetten. Dit hebben wij diverse malen gevraagd, maar daarop werd niet gereageerd. Het handmatig loskoppelen van deze smartbox gebeurt om tegen de hoogste EPEX te verkopen omdat dat niet mogelijk is in het onbalansmarkt programma. Dit is een gebruikelijke methode en uitdrukkelijk door Frank Energie toegestaan. Dit werkt opbrengst verhogend. Het is niet juist dat Wattopjedak schrijft dat dit storingen veroorzaakt. Wattopjedak geeft hier duidelijk blijk niet deskundig te zijn, immers laad- en ontlaadcommando’s worden niet door de smartbox gegeven. De smartbox is niet meer dan een doorgeefluik, dat de eigen software van de batterij uitschakelt teneinde de commando’s van Frank Energie aan de batterij mogelijk te maken.. Deze commando’s worden in het onbalansmarkt programma gegeven door Frank Energie. De laad- en ontlaadcommando’s die wij zelf geven geven wij alleen als de smartbox is uitgeschakeld en betreffen de EPEX-markt, waarvoor de batterij en de omvormer oorspronkelijk bedoeld zijn. Het handelen op de onbalansmarkt is een uitbreiding van die mogelijkheden. Wattopjedak bewijst ondeskundig te zijn en niet in staat alsnog conform de offerte en de advertenties te leveren. De juiste reactie van hen zou moeten zijn de belofte dat zij een en ander zo spoedig mogelijk in orde zullen maken.