10 onmisbare tips om jouw leads op te volgen

Gepubliceerd op 06-04-2021

10 onmisbare tips om jouw leads op te volgen

Een goede lead is je veel waard. Maar hoe warm de leads ook zijn, uiteindelijk is het aan jou om de klant te overtuigen om voor jou te kiezen. Daarom is een goede opvolging van jouw aanvragen cruciaal.

Bij Trustoo hebben we met onze partners aardig wat ervaring verzameld in het opvolgen van de aanvragen. Met alle gesprekken die we gevoerd hebben met onze partners hebben we 10 onmisbare tips opgesteld voor een succesvolle opvolging van de leads.

Vóór het gesprek

Tip 1: Schrijf een pitch

Je weet als geen ander waarom een lead voor jou moet kiezen. Maar hoe breng je dit het beste over? Neem een moment om al jouw usp’s (unique selling points) op te schrijven. Wat kan je allemaal betekenen voor de consument? En wat onderscheid jouw bedrijf van de concurrenten? Verwerk dit in een korte salespitch en oefen deze.

Tip 2: Ken je bezwaren

Hoe vervelend is het als er een vraag komt in een waar jij geen goed antwoord op hebt? Als dit gebeurt weet je dat het een lastig gesprek gaat worden. Daarom is het belangrijk om je hierop voor te bereiden. Maak een lijst van minimaal 10 veelvoorkomende vragen en bezwaren op jouw product of dienst. Verzin hier goede antwoorden op. Zo zal je nooit meer voor onnodige verrassingen komen te staan in een gesprek.


Tip 3: Wees altijd klaar om op te volgen!

Er zijn honderden artikelen, whitepapers en boeken geschreven over de “houdbaarheid” van leads. Telkens met dezelfde conclusie: hoe langer je wacht hoe minder waardevol de leads worden. Probeer daarom jouw leads altijd dezelfde dag en het liefst binnen het uur op te volgen.

Hier moet je natuurlijk wel op ingericht zijn. Zorg er daarom voor dat je e-mail op je telefoon ontvangt. Bij Trustoo is het nu ook mogelijk om whatsapp meldingen in te stellen, zodat je altijd op de hoogte bent wanneer je een nieuwe aanvraag ontvangt.

Als je iemand niet direct aan de lijn krijgt, zijn tussen 9:00 en 11:00 in de ochtend en na 16:00 goede tijdstippen om te bellen. Is de potentiële klant een particulier? Probeer dan in de lunchpauze of buiten kantoortijden te bellen.

Tip 4: Stel de auto-reply in

Ben je niet in staat om snel telefonisch te reageren? Stel dan de auto-reply in. Met de auto-reply kun je een standaard bericht instellen die direct verstuurd wordt naar de aanvrager. Hierin kun je laten weten dat je zo snel mogelijk telefonisch contact opneemt, of kun je een belafspraak proberen te plannen.

Tijdens het gesprek

Tip 5: vooronderzoek

Trustoo stuurt de aanvragen door met alle informatie die vooraf gegeven is door de aanvrager. Lees dit goed door. Mocht het mogelijk zijn kan je ook op Google (of een andere zoekmachine) verder onderzoek doen naar de aanvrager. Dit zorgt ervoor dat je voorbereid een gesprek in gaat.

Tip 6: Luister en stel vragen

Dit klinkt misschien raar, maar in een goed salesgesprek is vooral de prospect aan het woord. Luister naar de problemen van de klant. Waar lopen ze tegenaan en waarom zijn ze op zoek naar jouw dienst of product? Schrijf mee, zodat je hier later makkelijk op terug kunt komen!

Tip 7: Bied een oplossing

Het liefst vertel je precies wat jij allemaal kan bieden aan de prospect. Maar hier zit de prospect vaak helemaal niet op te wachten. Klanten zijn niet geïnteresseerd in jouw product of dienst, enkel in hoe hun probleem opgelost kan worden. Vertaal jouw product of dienst daarom naar voordelen voor de prospect.

Na het gesprek:

Tip 8: Maak een vervolgafspraak

Nu zouden we eigenlijk zeggen: Maak altijd een afspraak om langs te komen. Helaas bevinden we ons in een tijd waar dit niet altijd zo makkelijk gaat. Maar dat neemt niet weg dat je geen vervolgafspraak kunt maken. Maak een persoonlijke offerte en plan een video-call in om toch zo persoonlijk mogelijk in contact te komen. Houd altijd de actie bij jezelf. Trap niet in de zin: “bedankt, je hoort nog van me”!

Tip 9: Stel een persoonlijke offerte op

Als het goed is heb je fanatiek meegeschreven met de wensen van de prospect. Laat dit terugkomen in de offerte! Dit toont dat je écht geluisterd hebt. Als ze hun eigen woorden teruglezen in de offerte, dan ben je binnen!

Tip 10: Follow up!

Nu denk je dat je er bijna bent. Maar helaas. Het belangrijkste onderdeel komt nu pas. Volg de leads net zolang op totdat je een ja hebt of een nee. Is het een nee? Vraag dan uit waarom. Dit is cruciale informatie om de volgende keer een ja te krijgen!

Met deze 10 tips ben je helemaal klaar om alles uit de aanvragen te halen. Wil je extra hulp met de opvolging van de aanvragen? Onze specialisten staan voor je klaar! Ook helpen we je natuurlijk graag aan extra aanvragen via je Trustoo bedrijfsprofiel. Je kunt ons bereiken op 020 26 21 267.

Meer lezen? Lees ook een van onze andere blogs:

Optimaliseer je bedrijfsprofiel met deze 6 tips

Verzamel reviews en bouw je online reputatie verder uit

miniwizard.svgStaat jouw bedrijf al in de top 10?

Vragen of suggesties? Laat het ons weten!

Bij Trustoo stellen we onze gegevens zorgvuldig samen en verbeteren we onze diensten continu. We krijgen dan ook graag feedback van gebruikers en bedrijven. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

foto.jpg
place
Teleportboulevard 140, 1043 EJ Amsterdam

Heb je een bedrijf?

Check onze bedrijfspagina voor veelgestelde vragen en ontdek wat Trustoo voor jouw bedrijf kan betekenen.

Bekijk bedrijfspagina

Blijf op de hoogte