Twee op drie Nederlanders werkzaam in huizenmarkt pessimistisch over herstel

Gepubliceerd op 27 Jun, 2023

Deel artikel
Trustoo
De beste bedrijven voor jou

Voor veel Nederlanders is de huizenmarkt een hoofdpijndossier. De hoge huizenprijzen en hypotheekrente maken de markt betreden lastig. Ondanks dat de markt tekenen van herstel toont, is hij nog niet waar hij ooit was. Hierdoor vindt bijna de helft van de consumenten het een zeer ongunstige tijd om de huizenmarkt te betreden. Maar hoe zit het vertrouwen aan de aanbiederskant? Wat denken de professionals in de huizenmarkt, zoals notarissen, verhuizers, makelaars en hypotheekadviseurs, over het herstel van de markt waarin zij werken? Wij gingen op onderzoek uit en ondervroegen 235 werkenden in de huizenmarkt. In de onderstaande visuals zie je de meest opvallende uitkomsten.


Er is weinig vertrouwen in het korte-termijnherstel van de huizenmarkt. Van de niet anonieme professionals verwacht maar liefst 64 procent niet dat deze markt binnen een jaar zal herstellen. Dit pessimisme is het sterkst onder vrouwelijke specialisten. Van hen gelooft bijna twee derde dit, tegenover twee vijfde van de mannelijke professionals. Ook blijkt uit het onderzoek dat vrouwen zich meer zorgen maken over de toekomstbestendigheid van hun organisatie dan mannen. De exacte percentages zie je in de visual.


Het vertrouwen van consumenten en aanbieders zijn nauw met elkaar verbonden, blijkt ook uit ons onderzoek. Zo ondervinden werkenden in de huizenmarkt de impact van het lage consumentenvertrouwen in de markt. Ongeveer 70 procent van hen merkt namelijk een afname in het aantal aanvragen bij hun organisatie. Denk hierbij aan hypotheekaanvragen, contractuele aanvragen, verhuisklussen en aanvragen voor bezichtigingen. Een schematische weergave hiervan zie je in de visual.


Een laag consumentenvertrouwen leidt tot minder uitgaven. Hierdoor moeten organisaties meer inspanningen leveren om consumenten aan te trekken en ze te stimuleren tot aankopen. En juist op dit gebied lijken professionals in de huizenmarkt moeilijkheden te ondervinden. Zo blijkt uit het onderzoek dat meer dan de helft van hen nu meer moeite heeft dan voorheen met het bereiken van nieuwe klandizie. Dit illustreert de visual.


Tijdens economisch mindere tijden is het bereiken van klanten een van de belangrijkste uitdagingen. Toch bezuinigen organisaties, wanneer zij financieel onder druk komen te staan, vaak op marketing en communicatie. Recent onderzoek wijst echter uit dat marketingbezuinigingen leiden tot een verminderde merkbekendheid, wat weer invloed heeft op de aantrekkingskracht van de organisatie. Desondanks geeft bijna één op de drie professionals in de huizenmarkt aan dat hun marketingkanalen tekortschieten om nieuwe klanten aan te trekken. De visual laat dit zien.


Minder aanvragen, nieuwe klanten niet kunnen bereiken en een markt die maar niet bij lijkt te trekken. Wanneer dit van toepassing is op jouw bedrijf, kan dit nogal zorgwekkend zijn. Dit geldt ook voor specialisten in de huizenmarkt. Zo blijkt uit het onderzoek dat maar liefst een kwart van hen financiële stress ervaart voor hun organisatie. Dit resultaat zie je visueel weergegeven in het diagram.


Bekijk meer persberichten van Trustoo