Een derde Nederlandse kleine ondernemers ontevreden over online zichtbaarheid

Gepubliceerd op 30 May, 2022

Deel artikel
Trustoo
De beste bedrijven voor jou

Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit. Zeker voor lokale dienstverleners, die steeds meer moeten opboksen tegen grote, landelijk opererende partijen. In hoeverre hebben Nederlandse kleine ondernemers het gevoel dat ze een kans hebben in deze strijd? Maken zij zich weleens zorgen over de online vindbaarheid van hun bedrijf? En hoe belangrijk achten ze een goede online positionering voor het toekomstige succes van hun organisatie? Om antwoord te krijgen op deze en andere vragen, legde Trustoo een aantal stellingen voor aan 861 Nederlanders met een eigen bedrijf (maximaal tien werknemers) en zzp’ers. De opvallendste resultaten vind je hieronder.

Na de afgelopen twee jaar, waarin mond-tot-mond reclame zo goed als verdween, moeten lokale ondernemers het steeds meer hebben van hun online positie. Het is daarom alarmerend dat maar liefst 36 procent van de Nederlandse kleine ondernemers ontevreden is over de online zichtbaarheid van hun onderneming. Met 42 procent zijn het vooral entrepreneurs jonger dan dertig jaar die hiervan balen. De exacte percentages van respondenten uit andere leeftijdscategorieen vind je in de visual.

Iedere ondernemer werkt hard om te kunnen groeien en voor groei zijn commerciële activiteiten nodig. Waar vroeger flyers, koude telefonische acquisitie en sponsoring bij de plaatselijke voetbalclub vaak nog voldeden, kan online aanwezigheid tegenwoordig niet meer ontbreken. Nederlandse ondernemers lijken dit te beseffen, want een kwart van hen zegt dat het succes van hun onderneming grotendeels afhankelijk is van online marketing. Met 48 procent zijn Zeeuwen het meest overtuigd hiervan. Benieuwd naar hoe dit zit in jouw provincie? Je ziet het in de visual.

Hoe vaak klik jij door naar de tweede pagina met zoekresultaten op Google? Of heb je contactgegevens van een bedrijf gezocht, maar kwam je alleen maar concurrenten tegen? Online vindbaar zijn gaat niet vanzelf, iets waar maar liefst 31 procent van de Nederlandse kleine ondernemers zich weleens zorgen om maakt. Opvallend is dat vrouwen onder de dertig jaar oud er met vijftig procent flink bovenuit steken. Benieuwd naar het verschil tussen mannen en vrouwen van verschillende leeftijdscategorieën? Bekijk de visual.

Waar je vroeger als kleine ondernemer voornamelijk op je lokale charme kon teren, is de online concurrentie nu moordend. Grote partijen hebben vaak veel budget voor SEO en SEA en hier moeten lokale aanbieders tegen op boksen. Zo blijkt uit het onderzoek dat maar liefst 46 procent van de Nederlandse kleine ondernemers naar eigen zeggen online geen schijn van kans maakt tegen grote concurrenten. Benieuwd in hoeverre dit verschilt per provincie? Je ziet het in de visual.

Herken je het gevoel dat je tijdens een werkdag vol afleidingen niet aan je kernwerkzaamheden toekomt, omdat je veel tijd kwijt bent aan randzaken? Misschien dat beperkte kennis hier deels aan ten grondslag ligt. Zo blijkt uit het onderzoek dat 49 procent van de kleine ondernemers onvoldoende weet van online marketing, terwijl 35 procent te veel tijd besteedt aan taken die niet behoren tot hun core business. Benieuwd naar de exacte percentages per leeftijdscategorie? Bekijk het in de visual.


Bekijk meer persberichten van Trustoo